Tillsammans är vi *__________
Byråcoachen har sin utgångspunkt i tre begrepp – hållbarhet, lönsamhet och tillväxt – med vetskapen om att alla tre är förutsättningar för att skapa långsiktigt lönsamma och hållbara bolag där människor vill arbeta. Utifrån de insikterna, med ett ödmjukt och coachande förhållningssätt har vi satt ihop en grupp av partners som kan hjälpa kommunikationsbyråer att utvecklas.
För några av oss handlar det i första hand om att skapa bättre arbetsmiljö, för andra om att bidra till fler lönsamma bolag – men vi är helt eniga om att det är två sidor av samma mynt. Det, tillsammans med egna erfarenheter från branschen, är varför vi samlats under initiativet *Byråcoachen

DIK är facket för kultur, kommunikation och kreativ sektor, och initiativtagare till Byråcoachen.
DIK:s medlemmar är våra uppdragsgivare och vår uppgift är att skapa förutsättningar för dem att nå sin fulla potential. Inom byråbranschen är vi övertygade om att ett viktigt steg för att nå dit är att bolagen våra medlemmar jobbar på arbetar långsiktigt med hållbarhet, lönsamhet och tillväxt.
Hållbarhet innebär allt från bra ledarskap till löner, villkor och tid för återhämtning i en bransch som rör sig med hög hastighet. Det innebär också en rimlig pension på äldre dagar.
Lönsamhet är en förutsättning för långsiktiga satsningar. Inget bolag kan satsa mer på arbetsmiljön än vad balansräkningen tillåter, men det är inget nollsummespel. Nöjda medarbetare ger nöjda kunder som ger högre intäkter.
Tillväxt innebär för oss framför allt att medarbetarna fortsätter att utvecklas, får stöd i att ta ansvar och växa som individer. Om medarbetarna står kvar kan inte bolaget utvecklas. Det är enkelt matematik.
Vi ser samverkan som den långsiktiga lösningen och med tanke på att väldigt få byråer har tecknat kollektivavtal ser vi genom *Byråcoachen en möjlighet att bygga ett långsiktigt förtroende och samarbete.
Vi vill dela med oss av vår kunskap, våra erfarenheter och våra nätverk för att såväl våra medlemmar som branschen ska nå sin fulla potential. Det är vår utgångspunkt och vår målbild och det är bakgrunden till *Byråcoachen.
Läs mer om DIK här.

Fremia och DIK har som arbetsgivar- respektive arbetstagarorganisation gemensamt tecknat Kollektivavtalet Media-Kommunikation-Kreativa näringar. Avtalet är framtaget med en uttrycklig ambition att bidra till de bästa konkurrensvillkoren.
Fremia är Sveriges största oberoende arbetsgivarförening för arbetsgivare med ett stort engagemang. Vi företräder 4 500 medlemmar med 145 000 anställda som utgör en kärna i svenskt närings- och samhällsliv och finns inom en mängd olika branscher, som till exempel medarbetar- eller partnerägda kommunikations- och juristbyråer.
Kollektivavtalet är kärnan i vårt medlemskap. Förutom avtal om löner och allmänna villkor, tecknar vi egna avtal om pension och försäkring. Det här ger er verksamhet bra förutsättningar att konkurrera med andra och bidrar till att göra er till en bättre och tryggare arbetsgivare.
I medlemskapet ingår
- personlig kontaktperson
- obegränsad tillgång till juridisk rådgivning
- tillgång till expertkompetens inom bland annat arbetsmiljö, pension- och försäkringar
- ett rikt utbud av kvalificerade utbildningar
- fri tillgång till olika typer av mallar och blanketter som till exempel
- anställningsavtal
- besked om uppsägning
- information om föräldraledighet
- rehabilitering
- arbetsanpassning
- semesterledighet
- och mycket, mycket mer.
Allt för att vi vill bidra till att skapa ett bättre arbetsgivarliv.
Goda råd är inte dyra. Räkna ut hur investeringen ser ut för dig här eller maila oss för att få veta mer.

Sveriges Kommunikationsbyråer är ett branschförbund för företag som verkar inom en rad olika discipliner inom kommunikation
Vi vill både bidra till att förenkla tillvaron för den enskilda medlemmen och förbättra förutsättningarna för hela branschen. Det gör vi bland annat genom att regelbundet arrangera föreläsningar och utbildningar inom relevanta områden för branschen. Tack vare våra medlemmar får vi bra koll på hur behoven och förutsättningarna ser ut i vardagen och kan därför skräddarsy innehållet på ett bra sätt. Av den anledningen är det naturligt för oss att vara partner till Byråcoachen och på KOMM håller vi ett antal av de föreläsningar du är välkommen till.
Läs mer om KOMM här.

Wise Consulting – ledande inom HR, coaching och ledarutveckling.
På Wise Consulting drivs vi av övertygelsen om att vi gör varandra bättre och att vi varje dag förbättrar framtiden för människor och företag. Varje organisations viktigaste tillgång är medarbetarna. När alla är motiverade, engagerade och arbetar mot uppsatta mål skapas konkurrenskraft och goda framtidsutsikter. Där är HR en viktig pusselbit, många av våra kunder har ingen egen HR funktion på plats och ett bra första steg då är att göra en HR-genomlysning för att säkerställa att ni möter de lagkrav som arbetsgivare behöver känna till och följa. Vi erbjuder även operativ HR tjänster per timme i de fall du behöver stöttning i mindre omfattning.
Genom att ha förmånen att samarbeta med en driven och seriös aktör som Byråcoachen där vi tillsammans kan bygga en stark plattform för att hjälpa individer och arbetsgivare inom kommunikationsbranschen att få kunskap i HR frågor, att utvecklas och lära av varandra stärks vi ytterligare i vår övertygelse om att vi gör varandra bättre.
Vill du att vi kontaktar dig direkt så hör av dig till: kontakt@wiseconsulting.se

När vi fokuserar på att ha engagerade och välmående medarbetare kommer också de ökade resultaten gällande produktivitet, kreativitet, lojalitet, lönsamhet och omsättning. En av våra viktigaste uppgifter på HejEngagemang är att föra ut budskapet kring att ett ökat medarbetarengagemang har just dessa effekter.
Det gör vi genom att vi håller föreläsningar, workshops, samtal med ledningsgrupper, avdelningar, mindre grupper och individuella medarbetare och ledare. Och framför allt arbetar vi långsiktigt med våra uppdragsgivare och samarbetspartners. Vi förstår att du som ledare eller medarbetare har andra saker som sker hela dagarna. Därför finns vi där kontinuerligt för att stötta dig och din organisation, i att steg för steg, skapa ett ökat medarbetarengagemang och hållbara medarbetare. Då kommer nämligen också de hållbara resultaten. Läs mer om HejEngagemang här! Eller kontakta Niklas Delmar direkt! niklas.delmar@hejengagemang.se

.tobegins grundare Charlotta Rydholm är en av Sveriges främsta
facilitatorer. Hon använder sig av en blandning av Design Thinking,
Beteendekunskap och Sprints för att leda en förändringsprocess
framåt och gå från ett problem till tydliga idéer och realiserbara
möjligheter.
Under 2020 har .tobegin tagit fram programserien Att mötas digitalt.
Ett populärt och viktigt ämne och .tobegin
erbjuder allt från en timmes inspiration till några dagars utbildning.
Charlotta har författat ett antal böcker i ämnet förändring och ses på olika – främst digitala –
scener runt om i Sverige. I alla uppdrag värnar .tobegin om vikten av perspektiv och förmågan att samla och dela kunskap.
Charlotta har en lång bakgrund inom den svenska reklam- och
kommunikationsbranschen. Hon sitter i Change Manger Educations
styrelse för Agila utbildningar
och är efter sin tid som utbildningschef på Berghs
School of Communication en efterfrågad föreläsare på skolan.
Ett tillfälle med .tobegin ska kunna resultera i konkreta actions och
utvecklingspunkter. Underlaget ska vara så tydligt och definierat att
det kan ingå i en utvecklingsplan.
Här läser du mer om tobegin.se

Edge är ett produktbolag med digitala HR-lösningar. Vi hjälper våra kunder att förenkla sitt HR-arbete och skapa trygga, jämställda och schyssta arbetsplatser.
Arbetsplatser där ingen kan bli uppsagd hur som helst, där det finns en jämställd lönesättning och en klok rekryteringsplan. Det gör vi genom att erbjuda smarta digitala produkter, som gör det lättare att sköta sitt personalansvar snyggt.
Med våra produkter och verktyg får ni som byrå svar på alla frågor inom HR och kan skapa bättre medarbetarupplevelser.
Edge erbjuder:
Smarta digitala HR-produkter
Smidigt verktyg för lönekartläggning
Möjlighet att testa utvalda produkter kostnadsfritt
Pay Analytics hjälper dig att själv, eller med vår hjälp, göra en lönekartläggning i din organisation. Att årligen genomföra en lönekartläggning, som säkerställer att det inte finns osakliga löneskillnader, är ett lagkrav för alla organisationer med fler än tio anställda.
Länk till Pay Analytics sidan: https://www.edgehr.se/produkt/pay-analytics/
Vill du veta mer? Hör av dig direkt till eva.wagner@edgehr.se
